3 ideeën voor gezonde zelfgemaakte snacks voor kinderen

BBirgitte 27 december 2023 07:07

Het vinden van gezonde snacks voor kinderen kan een uitdaging zijn, vooral als je probeert om de suikerinname te verminderen. Zelfgemaakte snacks zijn vaak een geweldige oplossing omdat je precies weet wat er in zit. Hier zijn 3 ideeën voor gezonde zelfgemaakte snacks die je kinderen geweldig zullen vinden.

1. Fruitleer

Fruitleer is een leuk en gezond alternatief voor commercieel gedroogd fruit of snoep. Het is eenvoudig te maken en kan worden gemaakt met bijna elk soort fruit. Je pureert het fruit, spreidt het uit op een bakplaat en laat het drogen in de oven op een lage temperatuur. Het resultaat is een zoete, taaiere snack die kinderen geweldig vinden.

Ingrediënten:

Voeg hier de favoriete vruchten van je kind aan toe. Appels, peren, aardbeien, frambozen - de mogelijkheden zijn eindeloos.

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 70 graden.
  2. Pureer het fruit in een blender totdat het glad is.
  3. Giet het puree-fruit op een met bakpapier beklede bakplaat en verspreid het gelijkmatig.
  4. Bak gedurende 6-8 uur of totdat het fruit droog en leerachtig is.

2. Noten- en zadenbars

Noten- en zadenbars zijn een fantastische bron van gezonde vetten, eiwitten en vezels. Dit is een snack waar je kinderen van zullen houden en die hen energie geeft.

Ingrediënten:

  • Noten (amandelen, walnoten, pecannoten, etc.)
  • Zaden (zonnebloem, pompoen, chia, etc.)
  • Honing of ahornsiroop

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Meng noten en zaden in een grote kom.
  3. Voeg vloeibare zoetstof toe en roer tot alles goed gemengd is.
  4. Verdeel het mengsel gelijkmatig over een bakvorm en druk stevig aan.
  5. Bak gedurende 20-25 minuten of totdat de randen goudbruin zijn.
  6. Laat volledig afkoelen voordat je het in stukken snijdt.

3. Vezelrijke muffins

Vezelrijke muffins zijn een geweldige manier om wat extra vezels in het dieet van je kinderen te krijgen. Deze muffins zijn zacht, smakelijk en je kunt ze volproppen met allerlei gezonde ingrediënten.

Ingrediënten:

  • Volkorenmeel
  • Haver
  • Bananen
  • Blauwe bessen
  • Eieren
  • Griekse yoghurt
  • Honing

Bereiding:

  1. Verwarm de oven voor op 180 graden.
  2. Combineer alle ingrediënten in een grote kom.
  3. Verdeel het beslag gelijkmatig over de muffinbakvorm.
  4. Bak 20-25 minuten of totdat een tandenstoker er schoon uitkomt.

Het maken van gezonde snacks voor je kinderen hoeft niet ingewikkeld of tijdrovend te zijn. Met een beetje planning en creativiteit kun je snacks maken die niet alleen gezond zijn, maar ook smaken waar je kinderen van houden.

Meer artikelen

Lees ook

Hier zijn een aantal interessante artikelen op andere sites uit ons netwerk.